WWOOF'en in Koyuga - Reisverslag uit Koyuga, Australië van May Hustinx - WaarBenJij.nu WWOOF'en in Koyuga - Reisverslag uit Koyuga, Australië van May Hustinx - WaarBenJij.nu

WWOOF'en in Koyuga

Door: May Hustinx

Blijf op de hoogte en volg May

25 Februari 2016 | Australië, Koyuga

Lieve familie en vrienden,

Daar ben ik weer na 3.5 week een compleet andere ervaring op een farm in Koyuga, 20 km van Echuca. Fantastisch!
Eerst een toelichting hoe ik in deze toch wel een beetje middle of nowhere ben beland. WWOOF staat voor Willing Workers On Organic Farms. Het reisbureau in Nederland waarbij ik mijn ticket heb gekocht, heeft mij hierover verteld. Het idee is dat je 4-6 uur per dag werkt en hiervoor kost en inwoning krijgt. Ik heb een app aangeschaft met daarin zo'n 2500 adressen door heel Australië. Dat voelde als zoeken naar een speld in een hooiberg en daarom heb ik mij aangemeld bij het WWOOF forum dat bij mijn lidmaatschap zat. Op dit forum werd ik redelijk snel benaderd door wat adressen, maar het bericht van Trish en Siebren sprong er uit. Siebren is inderdaad geen hele Engelse naam, maar dat verwacht je niet bij een Fries.
Donderdag 28 januari ben ik afgereisd met een trein en bus naar Echuca. Daar ben ik opgepikt door Trish om 20 minuten te rijden (dat is hier dichtbij!) naar hun farm in Koyuga. Een 40 acres Certificied Organic Beef Farm. Naast iets meer dan 20 koeien met 20 kalven hebben zij een opgevangen afgestoten schaap (Oreo), dat zich gedraagt als een hond, omdat het nooit met andere schapen is geweest. Het schaap is opgegroeid met Charlie Brown, een blonde labrodor en mevrouw le chat. Kippen kunnen niet ontbreken op een boerderij, dus die waren zeker aanwezig inclusief hun verse eieren iedere dag.
Elke morgen stonden wij redelijk bijtijds op; meestal rond 7.00 ontbijt met warm brood. Vaak had ik daarvoor al een rondje hardgelopen.
Na het ontbijt was het mijn taak om de poes, hond en kippen te voeren. Daarna ging ik vaak met Siebren het land in om koeien een nieuw stuk land te geven met vers gras en hooi met de tractor. Met dezelfde tractor moest ik af en toe stront over het land verspreiden. Ondanks de tractor niet al te hard ging (daar heb je een quad voor) vond ik het ontzettend gaaf! Soms heb ik zelfs als een man foto's gemaakt van mijn wagen.;)
Naast het voeden van de dieren was het altijd nodig om wat te werken in de groentetuin, waar verse tomaten, komkommers, uien, sla, courgetten, paprika's, pepers en kruiden vandaan kwamen.
Veel tijd heb ik opgevuld met dingen als de keukenkastjes boenen, kippenhokken schoonmaken, schuren opruimen, water geven aan de fruitbomen, fruit plukken en grasmaaien.
De laatste week heb ik meer dan 500 perziken geschild en gesneden om te bottelen. De perzikboom deed het ontzettend goed, een ander verhaal dan vorig jaar. Het fruit kan namelijk geïnfiltreerd zijn met fruitvliegen en die maken het fruit rot. Helaas was het dit jaar het geval met een groot deel van de appels en peren.
Ik heb veel hollandse (hup holland) dingen gekookt: appeltaart, stampot, nasi met pindasaus, appelmoes, bitterballen en pannenkoeken. Trish is goede kok en ik heb genoten van alle eigen gemaakte pastasaus, ketchup, jam en organische beef. Tevens is er een kookboek waar iedere WWOOF'er een recept in kan achterlaten.
Naast werken heb ik heel veel leuke dingen gedaan. Wij zijn vaak naar Echuca geweest. Echuca is beroemd vanwege haar paddlesteamers en historic port. Een tochtje over de Murray rivier in een paddlesteamer kon dan ook niet ontbreken in de lijst. De Murray river is het de grens tussen Victoria en New South Wales, waar hele andere regels gelden. De moeder van Trish woont in een verpleeghuis in Echuca. Ondanks haar dementie is dit een ontzettend positieve en grappige Italiaanse. Op zondag is zij vaak een dag op de farm en 's avonds zijn wij gaan eten in een club. Australië heeft veel van dit soort clubs en naast een diner kan je hier allerlei soorten spellen spelen (oa gokmachines). Ook hebben wij een enkele keer gegeten in de plaatselijke (je moet maar weten dat hij er is) pub. Ik heb een leuk marktje bezocht in een dorp, waar verder niets meer van over is. Wij hebben een bezoek gebracht aan het faunapark, waar ik een koala heb geaaid en veel kangaroos rond huppelden.
Trish werkt in het laboratorium van ziekenhuis. Een vriendin van haar, Kate, is daar arts en zij had figuranten nodig voor een trainingsessie. Het idee was dat Siebren zou gaan, omdat hij veel toneel heeft gespeeld. Siebren is echter ook massagetherapist en had die dag veel cliënten. Ik werd daarom betrokken bij dit projectje. Misschien wel beter want ik moest spelen dat ik een zwangere vrouw was die pre-eclamspie (hoge bloeddruk) had en een soort epileptische aanval kreeg. De tweede keer had ik al een bruine baby gekregen voordat ik een aanval kreeg (vader niet bekend). Mij was verteld dat het om studenten zou gaan, maar het waren 'echte' doktoren en verpleegkundigen. Als bedankje mocht ik daarna een ochtend met dokter Kate meekijken tijdens haar ronde in het ziekenhuis. Een fantastische leermeester, heel empatisch en behulpzaam naar mij.
Na deze opgave heb ik met Trish mystery shopping gedaan. Ook weer zo iets aparts. Vanuit de bottleshop werd gevraagd of wij een fles wijn wilde kopen en je moet dan letten op wat de mensen vragen en hoe de service is en daar krijg je de fles wijn voor en een kleine vergoeding.
In maart is er een groot rodeo evenement in een nabijgelegen dorp en daarvoor heb ik geklust met allemaal mannen (thnx Pap dat jij mij veel geleerd hebt). Het Australische 'scheldwoord' bloody werd hier zoveel gebruikt, dat ik het heb overgenomen. Ook de woorden 'good on you' heb ik maar aan mijn vocabulair toegevoegd.
Een andere Australische, zeer boerse ervaring was een clearing sale. Een clearing sale wordt georganiseerd, omdat een boer zijn boerderij verkoopt en al zijn spullen verkoopt door middel van een veiling. Het is een staande veiling waarbij alle locale boeren langs de spullen lopen. Alle bedenkbare troep wordt verkocht, soms slechts voor 1 dollar. Siebren heeft hier twee grote plastic drinkbakken gekocht voor de koeien en een zaaimachine. Net als iedereen zijn we er met de 4x4 en de trailer heen gegaan. Op de terugweg zijn we een drinkbak verloren zonder dit door te hebben gehad en deze vonden we op de weg terug toen we de zaaimachine op gingen halen met de tractor. De buurman had de drinkbak al ingepikt en dat is geen gezelligerd (hij staat bekend dat hij met een geweer rondloopt). Een al Australisch avontuur.
Naast dit heb ik veel andere Australische lessen geleerd. Ik heb golden Gaytime ijsjes, hot Cross Buns (Soort krentenbol) en kangaroo gegeten. Daarnaast heb ik de film Australia en Rabbit Proof Fence gekeken. Allebei over the stolen generation. Dit is een generatie kinderen, half blank/half aboriginal is, die zijn weggehaald bij hun moeders, omdat er werd gedacht dat zij beter af waren als ze ergens anders zouden opgroeien. De film red dog kon niet ontbreken in dit rijtje en vertelt het verhaal van een hond in de outback. Tot slot heb ik geleerd om Anzac koeken te maken, een koek die opgestuurd werd naar soldaten tijdens de oorlog. Een dikke vette spin op mijn jas kan natuurlijk niet ontbreken.
Afgelopen zondag 21-2 ben ik als laatste uitje naar een farming EXPO geweest in Seymour. Dit is een evenement met heel veel stalletjes en activiteiten (slangenman, kookworkshops) gericht op kleine boerderijen.
In het berichtje in de WWOOF app stond al dat Trish en Siebren wwoof'ers behandelen als onderdeel van de familie en dat is 100% waar. In het huis hangt een grote wereldkaart met daaronder een foto van alle WWOOF'ers die bij hen geweest zijn. Trish en Siebren ik wil jullie ontzettend bedanken voor de onvergetelijke fantastische tijd!
Van het ene warm bad ben ik zondag overgesprongen naar het andere warme bad. Vanuit Seymour heb ik de trein gepakt naar Melbourne om daar na een overstap verder te reizen naar Ballarat, waar ik nu ben.
Vanaf maandag heb ik meegelopen met een Nederlandse huisarts, een vriend van vrienden van mijn ouders. Een fijne manier om te kijken hoe het er in Australië aan toe gaat in een huisartsenpraktijk, een goede voorbereiding op mijn komende coschappen en om niet te vergeten hoe leuk ik geneeskunde nog steeds vind! Inmiddels heb ik de naam miss Latex gekregen, omdat ik nog niet wist hoe ik steriele handschoenen moest aantrekken, tot grootste plezier van de betrokkenen. In ieder geval weet ik nu wel hoe dit moet en heb ik veel andere dingen geleerd en mogen doen, dankjewel Robert!
Naast wat dagen in de praktijk heb ik een bezoek gebracht aan Sovereign Hill. Dit is een nagebouwd goudmijnwerkers dorpje met alle oude huizen, winkels, een school en mensen in kostuums. Leuk om te zien, omdat veel hier in de regio om goudmijnen heeft gedraaid.
Morgen (vrijdag 26-2) ga ik kijken naar de grote roeiwedstrijd van de scholen hier op het meer waar ook de Olympische Spelen zijn gevaren. Robert, Gert, Maaike en Tim heel veel dank voor de leuke week in Ballarat!
Aankomend weekend ga ik nog even terug naar Melbourne voordat ik dinsdag 1 maart het vliegtuig pak naar Nieuw-Zeeland!
Iedereen, die ik vertel dat ik dat ga doen, is laaiend enthousiast over Nieuw-Zeeland en dat maakt dat ik mij er ontzettend op verheug.

Dat rest mij alleen nog te zeggen dat ik een fantastische 3(!) maanden heb gehad in Australië en ik met heel veel goede moed en een grote glimlach de komende drie maanden tegemoet zie!
Genoeg geklets!

Liefs,
May

  • 26 Februari 2016 - 12:01

    Om Geert:

    May, wederom hartstikke leuk om je verslag te lezen, vooral omdat je dus in Ballarat bent geweest waar wij 30km vandaan woonde, leuk he de goudmijn bij sovereign hill.
    Geniet in New Zealand en we kijken uit naar je volgende verslag. Wij krijgen nu vanavond een rerun van de 11stedentocht van 1986, 30 jaar geleden.
    lieve groeten oom Geert, Mai-Britt, Lara, Mette en Sebas

  • 02 Maart 2016 - 12:20

    Hanny En Rob Horbach:

    Lieve May

    Zo gezellig je verhalen te lezen. Geniet maar van de komende maanden.

    Liefs

    Hanny en Rob

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

May

Actief sinds 06 Nov. 2015
Verslag gelezen: 381
Totaal aantal bezoekers 5966

Voorgaande reizen:

09 November 2015 - 27 Mei 2016

Australië

01 Maart 2016 - 09 April 2016

Nieuw-Zeeland

Landen bezocht: