180 graden de andere kant op - Reisverslag uit Townsville, Australië van May Hustinx - WaarBenJij.nu 180 graden de andere kant op - Reisverslag uit Townsville, Australië van May Hustinx - WaarBenJij.nu

180 graden de andere kant op

Door: May Hustinx

Blijf op de hoogte en volg May

27 November 2015 | Australië, Townsville

Lieve familie en vrienden,

Niet alleen vliegen, muggen, horsels, vlinders, vleermuizen en heel veel verschillende soorten vogels vliegen voorbij, maar ook de tijd vliegt voorbij. Het is alweer meer dan twee weken geleden dat ik de herfst in Nederland omruilde voor de warmte in Australië. Ik heb niet stil gezeten, dus ik heb jullie veel te vertellen!
De vlucht vanaf Hong Kong naar Brisbane heb ik vooral slapend doorgebracht, waarbij ik mij afvroeg of ik het droomde dat mijn buurman harder slurpte dan de motoren, nee helaas, kwestie van cultuur.
De eerste dag in Brisbane heb ik mee gedaan met een Free Walking Tour georganiseerd vanuit het hostel inclusief een boottocht over de rivier die door Brisbane loopt. Een leuke manier om de jetlag te ondermijnen en deze 'nieuwe wereldstad' en wat mensen te leren kennen. De volgende dag heb ik mezelf nog meer wegwijs gemaakt in Brisbane en wat tijd doorgebracht bij de winkels en the Southbank, een handmade beach in de stad aan de Rivier (waag het niet om fake beach te zeggen).
Inmiddels was ik zo overweldigd door alle mogelijke tours, dat ik naar een reisbureau ben gegaan. Daar vertelde ik mijn plannen en werd mij eigenlijk meteen verteld dat ik het beter iets anders kon doen: eerst naar Cairns (in het noorden) en dan pas richting het zuiden. Het regenseizoen is nog niet begonnen en je weet nooit wanneer het precies begint en eindigt. Om te voorkomen dat ik aan het einde van mijn reis in de regen zou zitten, heb ik mijn plannen omgegooid.
De dagen voor mijn vlucht heb ik opgevuld met een bezoek aan Jan en Ineke, de ouders van mijn tante. Zij wonen een uur met de trein vanuit het centrum van Brisbane. Heerlijk om op deze manier Australië te leren kennen (bbq, zwembad, zon) en te wennen aan het tijdverschil van 9 uur.
Jan en Ineke hebben mij meegenomen naar Kings Island (een stuk strand dat alleen te bewandelen is bij laag water), naar eilanden voor de kust van Brisbane met de Ferry, die harder ging dan een gemiddelde speedboot en met wallabies (kleine kangaroos) en koala's kijken. Heel erg bedankt Jan en Ineke!
Woensdag 18/11 vloog ik naar Cairns vanaf Brisbane. Met een late vlucht van meer dan twee uur en wat vertraging meteen het echte Australische ritme in de war geschopt (vroeg naar bed en echt vroeg opstaan).
Mijn eerste dag in Cairns was het weer even zoeken waar alles was. Maar na een wandeling op de Esplanade langs de zee, een kijkje bij de haven en een pauze aan het openbare zwembad aan de zee (niet in te zwemmen ivm krokodillen), stond ik aan het einde van de dag te dansen in het park. In Cairns zijn er veel openbare sportmogelijkheden, zo ook deze Zumba fitness, hilarisch!
Vrijdag 20/11 stond mijn eerste tour op de planning; waterfalls wanderes. Een tour langs watervallen op een uur rijden van Cairns. In een busje met onderweg stops zijn we langs de Josephine falls (met Natural Slide), Millaa Millaa Falls (Herbal Essences Hair Flip reclame: het water is sowieso gefotoshopt), Mount Hypipamee (Dinner Falls & the Crater Curtin Fig tree (enorme boom) en prachtig Lake Eachman (Volcanic Crater Lake) gereden. Als klapper op de vuurpijl heb ik een Cassowarry (een grote vogel) gezien.
De dag erna had ik nog geen plannen, maar ik werd plat gegooid met reclame voor de skyrail. Heen met de gondel over het regenwoud, een stop in Kuranda en terug met een trein door het regenwoud. Super gave ervaring!
Zondag 21/11 werd ik opgepikt voor een tour naar Cape Tribulation, met overnachting in een beach hostel in het regenwoud. Onderweg een stop voor een 'welcome to country and smoke ceremony' door een aboriginal bij Mossman George en een wildlife river cruise (krokodillen spotten).
'S middags een wandeling gemaakt bij het hostel over een strand naar een uitkijkpunt. Dit is de plek waar de Great Barrier Reef en the oldest living rainforest (allebei World Heritage Listed) elkaar ontmoeten.
De volgend ochtend wilde ik met wat mensen een wandeling maken naar een waterhall, maar na 25 min minuten zijn we terug gegaan, compleet verslagen door de hitte.
Op terugweg heb ik een nacht geslapen in Port Douglas. Eindelijk gezwommen in de zee! Weliswaar tussen de stingernetten, want het is het seizoen van de stingers en contact schijnt heel pijnlijk of zelfs dodelijk te zijn.
Na deze twee nachten, ben ik terug gegaan naar Cairns voor nog twee nachten daar.
Afgelopen woensdag ben ik het Great Barrier Reef op geweest vanaf de haven in Cairns. In één woord wauw! Ik dacht dat ik wel zeemansbenen had, maar dit viel vies tegen. Toen ik echter in het water lag met een bril voor mijn ogen en een snorkel in mijn mond, voelde ik me stukken beter. Zelfs een duik gedaan aan de arm van een instructeur. Helaas geen haaien of schildpadden, maar wel veel soorten vissen (de clownfish) en ander onderwaterleven!
Gisterochtend ben ik met de Greyhound bus vertrokken vanuit Cairns naar Mission Beach, twee uur zuidelijker, wederom een prachtig strand! Dit was wel het Australië buiten de steden. Met een busje moesten we een kwartier naar de bus, winkels en strand rijden, anders was het 2.5 uur lopen.
De Greyhound bus is de bus waar ik alles mee zal reizen tussen Cairns en Melbourne.
Ik ben nu onderweg naar Townsville voor twee nachten op Magnetic Island.

Het 9 uur tijdsverschil zit in mijn systeem inclusief am en pm, ik heb minder moeite met oversteken (eerst rechts kijken), het is heel warm, ik ontmoet heel veel mensen van allerlei nationaliteiten, de mensen zijn inderdaad heel vriendelik en het voelt echt als vakantie!
Tot en met begin januari heb ik veel gepland door de drukte bij dingen als White Sundays, Fraser Island en met Kerst en Oud/Nieuw. Kerst zal ik dit jaar vieren in Byron Bay en het nieuwe jaar ga ik in tijdens een vierdaags surfkamp in Spot X. Ik sta zelf versteld van alles wat ik meemaak en doe, maar het is fantastisch!

Ik probeer jullie snel meer te vertellen.

Liefs,
May

  • 27 November 2015 - 06:14

    Jan En Ineke :

    Wow, je hebt een Cassowary gezien! Dat is heel bijzonder, dat hebben wij nog nooit gepresteerd. Zo te lezen is het allemaal genieten, fijn! De regen blijft nog even weg. Houden zo, liefs, Jan en Ineke.

  • 01 December 2015 - 11:18

    Ted:

    Lieve May, wat is dat genieten van jouw (humorvolle) verhalen...en zó herkenbaar. Het is een bijzonder werelddeel met bijzondere mensen (niet de toeristen bedoeld) en hun do's en don'ts! Super om je belevenissen te volgen. Lizette is vanaf 7 december in Ned. dus dat gaat 'm niet worden.
    Heb het heerlijk en mocht je míjn favorite spotten (de kookaboora), lach hem dan toe.
    Dikke zoen uit Overveen!! Liefs Ted

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

May

Actief sinds 06 Nov. 2015
Verslag gelezen: 286
Totaal aantal bezoekers 5973

Voorgaande reizen:

09 November 2015 - 27 Mei 2016

Australië

01 Maart 2016 - 09 April 2016

Nieuw-Zeeland

Landen bezocht: