Van Byron Bay tot Sydney - Reisverslag uit Sydney, Australië van May Hustinx - WaarBenJij.nu Van Byron Bay tot Sydney - Reisverslag uit Sydney, Australië van May Hustinx - WaarBenJij.nu

Van Byron Bay tot Sydney

Door: May Hustinx

Blijf op de hoogte en volg May

09 Januari 2016 | Australië, Sydney

Lieve familie en vrienden,

Morgen is het precies twee maanden geleden dat ik voet op Australische bodem zette. Twee maanden die ik absoluut niet had willen missen en die mij alleen maar meer zin geven in de maanden die nog gaan komen.

Normaal met kerst BBQ ik natuurlijk nooit, maar omdat nu toch alles anders was, bestond mijn kerst uit drie BBQ's op verschillende plekken met veel nieuwe bekenden. Tweede kerstdag ben ik met een hippiebus naar het meer hippie plaatsje Nimbin gegaan. Nimbin is een dorpje in de bergen, dat uit voor mijn idee één straat bestaat en waar drugs enigszins gedoogd wordt. Om de vijf minuten werd mij dan ook gevraagd of ik cookies of marihuana wilde kopen. Een vrouw vroeg ons of we haar 'kunst' wilde zien en tegelijk werd het briefje 'cookie?' uit haar hand getoverd. Bij het maken van de bus waren ze de vering vergeten en daarom heb ik zelf voorkeur gegeven aan een paar andere 'hoogtepunten' van Nimbin, zoals een bezoek aan een kaarsenmakerij. Hilarisch om gezien te hebben, maar ik ben blij dat ik er niet meer dan 1.5 uur van mijn leven heb hoeven spenderen. Na deze openbaring zijn wij gestopt bij een andere plek in de bergen voor een mooie wandeling en mijn laatste kerst BBQ. Met op de weg terug naar Bryon nog een stop bij een gave waterval. Terug in Byron was het nodig om wat calorieën te verbranden en dit hebben wij gedaan met een wandeling naar the lighthouse. Een leuke wandeling van een klein uur langs verschillende stranden met gave uitzichten. Helaas zat de zonsondergang verscholen achter wolken die de volgende regenachtige dag aankondigde. Ik heb 4 van de 6 dagen regen gehad en dat maakt een plek langs de kust toch minder begaanbaar.
Daarnaast was Byron de plek waar ik afscheid heb genomen van mensen met wie ik veel heb opgetrokken, ook dat is reizen.
Vrijdag 29 december werd ik opgepikt voor mijn volgende bestemming: het surfcamp in Spot X. Ik zal jullie meteen vertellen dat ik niet geboren ben om een surfer te zijn, maar dat neemt niet weg dat ik er plezier in had! Het is gaaf om met de golven te zijn in plaats van tegen ze en het idee te hebben dat je dronken bent door het lopen door sterke stroming.
Vier dagen had ik iedere ochtend 2 uur les en de middagen heb ik opgevuld met strand en nog meer surfen.
Het is dat er vuurwerk was en mijn telefoon toch echt zei dat het 2016 was, maar je had mij van alles wijs kunnen maken. Pas toen het hier 10.00 's ochtends was en in Nederland ook een nieuw jaar was begonnen heb ik geaccepteerd dat het toch echt 2016 is.
Vanuit het surfkamp ben ik op 2 januari voor twee dagen naar Coffs Harbour gegaan. Nog geen halfuur met de bus, dus de buschauffeur vroeg zich al af waarom ik niet ging lopen, grapjas. Het regende in Coffs Harbour, maar met een wandeling naar de botanische tuinen, het strand, een markt en uitstapje naar de big banana, kon ik de laatste dag extra veel genieten van de zon. The big banana is letterlijk wat de vertaling zegt, maar het is 'speciaal' omdat het eerste grote ding in Australië is. In het hostel kon ik gratis een surfboard meenemen en ben ik met wat extra tips van locals nog een keer gaan surfen. De mensen zijn hier echt vriendelijk en ik ben nog steeds bezig te ontdekken waar dat verschil met Nederland toch vandaan komt.
Na Coffs Harbour heb ik weg gemaakt naar Port Macquarie, waar ik uiteindelijk langer ben gebleven dan in eerste instantie gedacht. Ik heb nu echt alle vrijheid, omdat ik niet gebonden ben aan volgeboekte tours en daarom bepaal ik ter plekke wat ik wil.
Port Macquarie ligt op 6 uur van Sydney en heeft het Koala Hospital. Helaas heeft het hier ook flink geregend en was ik genoodzaakt iets anders te doen dan strandliggen.
Samen met een Nederlands meisje heb ik een dag een fiets gehuurd voor $5 en hebben we meer bergen beklommen dan er in Nederland zijn. Wij hebben 8 km langs de verschillende stranden, het lighthouse en het koala hospital gefietst. In het hospital worden koala's opgevangen die gewond zijn geraakt bij bosbranden, chlamydia hebben, aangevallen zijn door een hond, een botsing hebben gehad of uit een boom zijn gevallen. Op de terugweg naar hostel hebben wij nog een rondje om de creek gefietst waar super veel vleermuizen aan het rusten waren, ik vond het best griezelig.
Gisteren was het eindelijk lekker weer en hier heb ik optimaal gebruik van gemaakt: mijn huid was alweer bijna wit van alle regen. Maar niet voordat ik om 5.00 was opgestaan om te surfen met de zonopkomst.
Gisteravond (vrijdagavond) voor de verandering geen spelletjes uno, maar speciaalbieren tussen de locals.
Met genoeg nieuwe energie en een gezonde bruine kleur zal ik de komende week doorbrengen in Sydney!
Morgen (zondag) ga ik met een
studiegenootje die hier haar wetenschappelijke stage doet naar de Blue Mountains voor een dag.
Daarnaast ben ik ook serieuze plannen aan het maken voor 1.5 maand Nieuw-Zeeland begin maart en is het zeker dat ik eind januari voor 3 weken ga WWOOF'en in Koyuga (3 uur van Melbourne vandaan) op een beef farm waar ze ook groente en fruit verbouwen.
Meer dan genoeg te doen de komende tijd en ik zal jullie proberen op de hoogte houden.:)

Liefs vanuit Sydney!
May

  • 09 Januari 2016 - 12:15

    Jan En Ineke Mastenbroek:

    Hallo May,
    Je treft het niet met het weer maar zo te horen is er toch genoeg om van te genieten. Koyuga is niet ver van Echuca wat een ontzettend leuk plaatsje is en waar je met een raderboot een tochtje (of zelfs overnachten) op de Murray River kunt maken. Weer iets anders, geen gebrek aan afwisseling! Hier in Brisbane is het koel voor de tijd van het jaar, nog weinig hitte en vochtigheid gehad!
    We volgen je oude voet, groetjes, Jan en Ineke.

  • 09 Januari 2016 - 12:16

    Ineke Mastenbroek:

    Ha, die Mac heeft van "op de voet" "oude voet" gemaakt!

  • 09 Januari 2016 - 12:35

    Claartje:

    Onwijs leuk om te lezen May. Heerlijk dat je het zo naar je zin hebt en geniet! Liefs

  • 09 Januari 2016 - 13:26

    Oom Geert:

    lieve May, Nu op weg naar Las Vegas, vanaf 10667meter hoog lees ik weer met veel plezier je update, heb je al een boteram vegemity gehad? mmm lekker. geniet verder, we miss you , oom geert, liefs ook van MB, Lara, Mette en Sebas

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

May

Actief sinds 06 Nov. 2015
Verslag gelezen: 233
Totaal aantal bezoekers 5937

Voorgaande reizen:

09 November 2015 - 27 Mei 2016

Australië

01 Maart 2016 - 09 April 2016

Nieuw-Zeeland

Landen bezocht: