Fijne kerst en gelukkig 2016 (6 weken Australië) - Reisverslag uit Byron Bay, Australië van May Hustinx - WaarBenJij.nu Fijne kerst en gelukkig 2016 (6 weken Australië) - Reisverslag uit Byron Bay, Australië van May Hustinx - WaarBenJij.nu

Fijne kerst en gelukkig 2016 (6 weken Australië)

Door: May Hustinx

Blijf op de hoogte en volg May

25 December 2015 | Australië, Byron Bay

Lieve familie en vrienden,

Kerst, 6 weken in Australië, bijna 2000 km afgelegd (van Cairns tot Byron Bay), een nieuw levensjaar en een enorme verzameling aan indrukken, verhalen, leuke momenten en avonturen.
Hoogste tijd voor een lang verslag, weer eens wat anders dan het kerstverhaal.
Mijn laatste verslag eindigde met de 'cliffhanger' Magnetic Island (27/11), waar ik voor 2 nachten heb geslapen in een hostel aan de zee. Twintig ferryminuten, inclusief een dolfijn, om naar de overkant te komen. Die vrijdagavond was er een fullmoonparty bij mijn hostel, waarvan mijn verwachtingen de zee in werden geboord. Geen feest op het strand, geen felle kleuren, nauwelijks zicht op de volle maan, maar wel een leuke avond.
Zaterdag 28 november was het moment om Magnetic Island te verkennen. Samen met twee Nederlandsen ben ik langs verschillende bays gereden met de lokale bus en hebben wij een wandeling gemaakt langs de Tweede Wereldoorlog forten aan het einde van de middag (nog steeds goed warm) met als hoogtepunt het spotten van een koala na een klim over de rotsen, gaaf!
Zondag 29 november met de bus van Townsville naar Arlie Beach, de plek om te vertrekken voor een tour naar de White Sundays. In Arlie Beach zelf is verder niet veel te doen behalve liggen aan de lagoon (handmade beach en zwembad) na een avond clubs. De White Sundays daarentegen zijn echt fantastisch. Dinsdag 1 december vertrok ik voor een 2 nachten/2 dagen tour op een zeilschip richting de eilanden. Ellen (NL) had ik al eerder leren kennen en zat op dezelfde boot (gezellig). De tour bestond uit snorkelen op vier verschillende plekken waarvan de laatste ochtend met een schildpad (super gaaf!), een bezoek aan Hill Inlet met fantastisch uitzicht over White Heaven Beach om daarna over dit strand te kunnen lopen, heerlijk eten, twee avonden onder de sterren en slapen op de boot. Helaas waren er wat wolken waardoor het water niet op zijn blauwst was (je kan niet alles hebben, reden om terug te komen). Er wordt echter iedere dag een foto gemaakt vanaf dit uitkijkpunt en geen foto is hetzelfde door de invloed van weer, wind en getijden.
Vrijdag 4 december had ik de nachtbus vanaf Arlie Beach naar Agnes Water. Een vroege aankomst (6.15), maar mooi optijd voor mijn eerste surfervaring. Agnes Water is de eerste plek zonder krokodillen (te koud voor ze) en stingers.
Die avond was het Sinterklaasavond, die ik ondanks mijn leeftijd, 30 graden en het ontbreken van eigenlijk alles, heb doorgebracht met Nederlanders voor het idee en de gezelligheid.
Zondag 6 december stond echter iets veel avontuurlijkers op het programma: de scooterroo. Twee uur met een scooter/motor in een leren jas, met een helm op de kop en stoer doenerij (kreten en vingergebaren) door Agnes Water en Town of 1770 scheuren. Ik zeg niet dat ik zelf ga motorrijden, maar ik begrijp beter waarom mensen motorrijden. Een gevoel van vrijheid gecombineerd met zicht op veel kangeroes in the ranges, die je aankijken met een blik van 'gaat het?'.
Dinsdag 8 december had ik een rit naar Rainbow Beach. Die middag heb ik opgevuld met een wandeling naar en over een hele grote duin met uitzicht over Fraser Island en de zonsondergang in dit Great Sandy National Park. Dit was ook het moment dat ik Zwitserse Laura ontmoette met wie ik veel heb opgetrokken. Ditzelfde Fraser Island, grootste zandeiland ter wereld, was de bestemming voor mijn volgende tour op donderdag 10 december. Twee nachten en drie dagen op het eiland, rondrijden in een 4WD met 7 anderen, in een rij van vier auto's. Ik heb gereden over stranden en over zandpaden waar je u tegen zegt, maar wat een ervaring. Meerdere stops gemaakt voor een bezoek aan zoetwatermeren, Indian Head, Champagne Pools en het schipswrak. Ik kon het niet laten en heb het eiland ook nog van boven bekeken in een klein vliegtuigje met zicht op een vlindervormig meer (de natuur doet mooie dingen). Aan het einde van de tweede dag kregen we een optreden van onze guide inclusief een Griekse dans. 'S avonds zelf koken in ons kamp en na een korte wandeling naar het strand kijken naar een fantastische sterrenhemel en tekenen in het zand om het te laten flitsen en voor het slapen nog even te zitten bij het kampvuur en te eindigen in een tentje op de grond.
De laatste dag een groot stuk terug naar de Ferry in de stromende regen, maar wel één dingo gezien. Dingo's zijn heel typisch voor Fraser, zij lijken een beetje op honden en kunnen gevaarlijk zijn. Diezelfde avond hadden we een afsluitend etentje met onze groep en werden wij verrast door een film van onze tour gemaakt door de guide, hilarisch. In datzelfde restaurant was ook een loterij waarbij een jongen van de groep heel veel vlees won. De volgende dag hebben wij dan ook met een hele groep gegeten in de volgende plaats (Noosa). Helaas geen echte Aussie BBQ in het park, omdat de lichten hier voor 20.00 al uit gaan.
Maandag 14 december was het de dag van de workout. Om 9.00 had ik afgesproken met Laura voor de coastal walk in Noosa. Een kleine 3 uur wandelen langs de kust en later door de 'bossen'. Een local wees ons dolfijnen en schildpadden in de super blauwe zee. Na een lekkere lunch en bijkomen op het strand vonden wij het leuk om nog wat extra beweging te hebben. Eerst snelle boodschappen aan de andere kant van Noosa voor een wandeling richting de zonsondergang. Best wel oververhit, maar met een heel goed gevoel hebben wij deze prachtige zonsondergang bekeken, die om was in drie keer knipperen.
Dinsdag 15 december had ik nog een tour gepland. Een beetje vertwijfeld of het leuk zou worden (verschillende mensen zeiden dat het mwah was) vertrokken we in een blokkendoosbus naar de Noosa Everglades. Ik had het heel erg getroffen met de groep. Met zijn elven hebben wij in totaal 3 uur gekanood over reflecterend water en 3 uur gelopen, maar wel met een fantastisch uitzicht over de Cooloola, een andere grote duin. Die avond een fantastische sterrenhemel met reflectie in het water, kaartspelletjes en weer een nacht in een tent, nu wel met matje. Die ochtend dacht ik dat het nog wel even leuk was om 5.45 op te staan om 3 uur te kanoën naar de waterlellies, gelukkig dubbel en dwars waard.
Terug naar Noosa, één van mijn favoriete plaatsten tot nu toe. Hele leuke winkeltjes, goede ijswinkels, fijne sfeer en mooi strand.
Vrijdag 18 december was mijn langste verjaardag in 22 jaar door het tijdsverschil. Om 00.00 werd ik toegezongen en na een ontbijtje in Noosa heb ik de bus gepakt naar Brisbane om daar de rest van de dag door te brengen. Ik ben geen moment alleen geweest (eten bij de Chinees met een groepje) en ik heb een hele leuke dag gehad!
Afgelopen zondag, maandag, dinsdag heb ik doorgebracht in Surfers Paradise. Dit is een plaatst met enorme hoge gebouwen, veel lichten en weer strand. Zondagavond was hier een podium met kerstliedjes en vuurwerk en dinsdagavond een kerstfeest.
Het is nu vakantie voor de Australiërs, dus het was een drukte van jewelste.
Nu ben ik in Byron Bay voor 6 nachten. Het is nu echt kerst en ik begin het te beseffen mede door de regen (!). Kerstavond heb ik met een groep een BBQ gehouden bij het strand. Het blijft onwerkelijk om kerst in de zomer te vieren en liedjes te horen die je normaal luistert in de kou of gecreëerde warmte! Als bonus heb ik er nog een extra uurtje tijdsverschil bij gekregen.
Ik heb het echter nog steeds heel erg naar mijn zin. Australië is een fantastisch land en ik vind het reizen zelf ontzettend gaaf!

Ik wil jullie allemaal een hele fijne kerst wensen en een gelukkig, goed en gezond 2016!

Liefs,
May

  • 26 December 2015 - 14:01

    Ted:

    Lieve May,

    Wat een heerlijke verhalen en af en toe zoooo herkenbaar!! Toch suf dat je net Lizette hebt gemist in Agnes, maar super dat je van daaruit allemaal gave dingen hebt ondernomen.
    Zij gaat nu overigens op 6/1 terug en hoogstwaarschijnlijk in Bagarra vertoeven. Noosa staat enorm hoog op haar wishlist, maar is even op een wat langere baan geschoven.
    Vanuit een winderig Overveen wens ik jou nog fantastische tijden in dat heerlijke Australië toe, een prachtig 2016 en geniet enorm.
    Big hug,
    Ted

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

May

Actief sinds 06 Nov. 2015
Verslag gelezen: 341
Totaal aantal bezoekers 5936

Voorgaande reizen:

09 November 2015 - 27 Mei 2016

Australië

01 Maart 2016 - 09 April 2016

Nieuw-Zeeland

Landen bezocht: